RM10 juta untuk air bersih dan elektrik Kpg Limpaku Pinang

March 28, 2010, Sunday

LIMBANG: Ketiadaan bekalan air bersih dan elektrik yang menjadi keperluan utama hampir 300 penduduk di Kampung Limpaku Pinang, satu-satunya kampung yang terletak di pesisir kuala Limbang di sini, akan diatasi melalui peruntukan berjumlah RM10 juta daripada kerajaan negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kota, Dr Abdul Rahman Ismail berkata, peruntukan tersebut melibatkan pelaksanaan projek sistem perawatan air hujan dan bekalan elektrik luar bandar yang sudah diluluskan untuk disiapkan bermula tahun ini.

Beliau berkata, kontraktor projek berkenaan telah diarah untuk melaksanakan dan menyiapkan projek berkenaan dalam tempoh sebelas bulan.

“Apabila siap kelak, projek berkenaan diharap dapat mengatasi masalah kekurangan air bersih, terutama pada musim kemarau selain kemudahan bekalan elektrik kepada penduduk yang sebelum ini bergantung kepada jana kuasa elektrik,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Program Mesra Rakyat dan Pelancaran Program 1Keluarga 1Graduan di kampung Limpaku Pinang di sini, semalam.

Hadir sama ialah Penyelia Kanan Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Parlimen Limbang, Asmah Yasin, Pegawai Penerangan Baha- gian, Mohd Azlan Charles Abdullah, Guru Besar Sk Limpaku Pinang, Lajim Karia, Ketua Kampung Limpaku Pinang, Simat Zaman Sapar dan jemputan lain.

Program itu dianjurkan bersama pihak Kemas dan Jabatan Penerangan Bahagian, selain Ibu Bapa Guru (PIBG) Sk Limpaku Pinang dan penduduk kampung tersebut.

Dr Rahman menambah, kerajaan tidak pernah meminggirkan nasib dan masalah rakyat di kawasan pedalaman dengan melaksanakan projek pembangunan untuk manfaat mereka bersama.

Selain itu, jelasnya, pada masa sama kerajaan juga ber-usaha untuk meningkatkan pendapatan penduduk di kawasan tersebut termasuk me-ngenal pasti potensi yang bo-leh dibangunkan untuk menambah ekonomi penduduk.

Beliau turut menjelaskan agensi kerajaan lain, terutama Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) juga sedang berusaha untuk membantu menambah pendapatan mereka melalui program inap desa.

“Kampung Limpaku Pinang yang merupakan satu-satunya kampung terpencil di pesisir kuala Sungai Limbang juga mempunyai potensi dalam sektor pelancongan dengan membangunkan program inap desa di kawasan berkenaan.

“Bagi mencapai matlamat tersebut sebanyak 10 buah rumah dipilih untuk memulakan program tersebut dalam merancakkan lagi industri pelancongan untuk menambah nilai pendapatan mereka,” katanya lagi.

Jelasnya, kerajaan melalui LKIM turut membantu meningkatkan sara hidup golongan nelayan serta awak-awak di kampung berkenaan yang bergantung sepenuhnya terhadap tangkapan ikan untuk mencari rezeki.

“Inilah sebahagian usaha kerajaan untuk memastikan rakyat terutama di kawasan pedalaman dan luar bandar dapat menikmati kehidupan yang lebih baik dan selesa. Ia juga bertepatan dengan slongan 1Malaysia (Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan),”katanya lagi.

Pada majlis sama Dr Rahman turut mengumumkan peruntukan RM5,000 kepada kampung berkenaan termasuk RM3,000 bagi PIBG Sk Limpaku Pinang, manakala selebihnya untuk golongan wanita dan pemuda kampung tersebut.

Sumber : Borneo Post Online

Tiada ulasan: